TNT Airways, de luchtvrachtdochter van pakketbezorger TNT Express, zou met Qatar Airways in gesprek zijn over verregaande samenwerking of zelfs een gedeeltelijke fusie.
Dat meldde de Duitse transportwebsite Cargoforwarder donderdag op gezag van bronnen binnen de luchtvaartsector.
Qatar Airways zou mogelijk een belang tot 49 procent willen nemen in zijn op de luchthaven van Luik gevestigde branchegenoot. Om de landingsrechten daar te waarborgen, zou het bedrijf op zoek zijn naar Belgische investeerders die de resterende 51 procent van de aandelen willen kopen. TNT Express was niet direct bereikbaar voor commentaar.
TNT mikt op Europa
TNT Express wil zijn resultaten de komende jaren verbeteren door zich meer te richten op het Europese wegennetwerk en op de dienstverlening aan de industrieën die het belangrijkst zijn voor het bedrijf, zo meldde het internationale koeriersbedrijf medio februari bij de presentatie van de resultaten van het vierde kwartaal.
In het afgelopen kwartaal zag TNT Express de omzet met bijna 5 procent dalen tot 1,7 miljard euro. De voor wisselkoersen en reorganisatiekosten aangepaste operationele winst verbeterde met 31 procent tot 76 miljoen euro. TNT Express boekte een nettowinst van 32 miljoen euro, terwijl een jaar eerder een verlies van 148 miljoen euro werd geïncasseerd.
Het bedrijf zag de winstgevendheid in Europa in het vierde kwartaal toenemen, met uitzondering van de Italiaanse en Britse markt. In Zuid-Oost Azië (Pacific) stabiliseerde het resultaat, maar blijft het bedrijf last hebben van de moeilijke marktomstandigheden.
TNT werkt sinds vorig jaar aan een reorganisatie die eind 2015 voor 240 miljoen euro aan besparingen moet opleveren. Dat programma wordt in de loop van dit jaar uitgebreid met maatregelen die voor meer groei moeten zorgen. Daarbij zal onder meer de aansturing van de internationale activiteiten worden aangepast. De specifieke plannen en de eventuele gevolgen voor het personeel worden in de tweede helft van het jaar gepresenteerd.
Om de winst te laten groeien wil TNT zijn mogelijkheden om in Europa vracht via de weg te vervoeren uitbreiden. Daarbij zal het bedrijf zich vooral richten op de auto-industrie, gezondheidszorg en high-techsectoren, met speciale aandacht voor het midden- en kleinbedrijf. Ook komen er specifieke strategieën voor lokale markten in onder meer Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië en Brazilië.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl